Dr. Madalina Dobre Uncategorized Legătura Dintre Hormonii Sexuali și Boala Parodontală

Legătura Dintre Hormonii Sexuali și Boala Parodontală

O pacientă de-ale mele mi-a pus ieri o întrebare “de ce atunci când se apropie menstra gingiile sunt mai inflamate?”

dr madalina dobre blog post horonii sexuali si gingivita 1
Exista o legatura intre hormonii sexuali si gingiile unei femei

M-am bucurat că a avut curajul să întrebe, pentru că majoritatea consideră menstruația ca fiind un subiect tabu și le este rușine. Asta mi-a arătat că deși abia ne cunoscuseram, a simțit că poate avea încredere în mine.

Sănătatea parodontală este influențată de-a lungul vieții de schimbările hormonale, în special la femei.

Hormonii nu determină doar un aport sanguin modificat la nivel gingival, ci și un răspuns întârziat al organismului la toxinele eliberate de bacteriile din placa dentară.

A fost observat că deși nu există o corelație între hormonii sexuali și pierderea dinților la bărbații de peste 65 ani, nivelul mare de testosteron este asociat cu boala parodontală în timp ce un nivel scăzut nu.

dr madalina dobre blog post hormonii sexuali si gingivita 2
Feminitatea este mult mai complexa decat iti poti imagina

Dar de ce se întâmplă aceste modificări la nivel gingival din cauza unor hormoni sexuali?

Receptorii pentru estrogen și progesteron se găsesc și la nivel gingival.

Atunci când cantitatea lor este mare, determină o vasodilatație în țesutul gingival (adică cantitatea de sânge care ajunge la acest nivel este mai mare), o producție de prostaglandine și leucocite mare, toate trei determină la rândul lor inflamația gingivală.

Estradiolul crește inflamația gingivală fără ca placa bacteriană să își mărească volumul, pentru că estradiolul este folosit de către bacteriile periodontale ca factor de creștere sau ca hrană.

Deci chiar dacă cantitatea de placă bacteriană este mică, unele femei dezvoltă o gingivită, pentru că gingia are o reacție exagerată.

Gingivitele determinate hormonal nu au ca efect o retracție osoasă, ele sunt reversibile. Însă dacă pacienta nu are o igienă exemplară atunci poate dezvolta o afecțiune parodontală de cauză bacteriană și atunci să existe retracție gingivală și osoasă.

Haideți să vedem ce se întâmplă de-a lungul vieții unei femei.

În pubertate

Cantitățile mari de estrogen și progesteron determină o creștere a fluxului sangvin și determină apariția gingivitei de pubertate. Această gingivită poate să apară și la băieței, între 11 și 14 ani.

dr madalina dobre blog post hormonii sexuali si gingivita 5
Gingiile femeilor incep sa se dezvolte diferit inca din puberate

Simptomatologia este:

• Inflamație Gingivală
  • Hiperplazie gingivală adică creșterea în volum a gingiei. Această creștere poate fi localizată doar la câțiva dinți, nu este neapărat generalizată
  • Sângerarea – este frecventă mai ales în timpul periajului și folosirii aței dentare sau a dușului bucal
  • Gingiile au o culoare roșu intens.
  • Gingiile sunt mult mai sensibile și pot fi ușor traumatizate și de alimente.

Menstruație

Aceste modificări apar înainte cu câteva zile de menstruatie si se încheie imediat după ce a început.

• Senzație de tensiune
  • Sângerare gingivală
  • Glande salivare inflamate
  • Afte
dr madalina dobre blog post hormonii sexuali si gingivita 3
Gingiile sunt mai sensibile in perioada menstruala;

Pre și post menopauză

În această etapă a vieții, cantitatea de hormoni este mult scăzută, Menopauza în sine nu reprezintă un factor de risc pentru apariția bolii parodontale, însă poate exista o corelație între menopauză, osteoporoză și pierderea dinților.

De asemenea, femeile aflate la menopauză pot experimenta și:

• Senzație de arsură mai ales la nivelul limbii;
  • Simț gustativ alterat;
  • Scăderea secreției salivare;

Sarcina

Există un nivel de progesteron și estrogen foarte ridicat, cam de 10-30 de ori mai mare decât în timpul menstruației. Semne:

• Placă bacteriană prezentă;
  • Inflamație gingivală;
  • Poate apărea în orice moment al sarcinii;
  • Mai comună la maxilar și interdentar;
  • Este reversibilă;
dr madalina dobre blog post hormonii sexuali si gingivita 11
Afectiunile Parodontale Din Sarcina Sunt Reversibile

Anticoncepționale orale

Folosirea a la longue determina un risc mai mare pentru dezvoltarea unei boli parodontale, pentru ca ele conțin cantități foarte mari de progesteron.

ntru orice întrebări, îți stau la dispoziție @dr.madalinadobre