Dr. Madalina Dobre Uncategorized Dentistii sunt doctori? Da sau ba?

Dentistii sunt doctori? Da sau ba?

M-am lovit de foarte multe ori de această întrebare. Deși, noi facem 6 ani de facultate, nu suntem considerati intotdeauna medici, pentru că tratam doar dinti, nu?

In timpul facultatii, era mereu un subiect de glumă printre colegii de la medicină generala. Ei bine, din cei 6 ani, primii 3 sunt de medicina generala, in care facem aproximativ aceleași materii ca si cei de la medicina generala.

Dintii sunt atasati unui corp, de aceea este bine sa stim si o mica parte din medicina generala. Intr-adevar, noi nu aprofundam, dar avem notiuni generale care ne ajuta sa intelegem ce se intampla in organismul uman, cauzele pentru care apar diferite afectiuni, cum interactioneaza medicamentele prescrise pentru boli generale, cum se poate manifesta o boala sau medicatie la nivelul cavitatii bucale.

Sunt cazuri în care o boala a putut fi diagnosticata de catre medicul stomatolog din cauza simptomatologiei de la nivelul cavității bucale.

Asa cum si ceilalti medici sunt specializati pe o anumită ramura, asa suntem noi specializati pe tratarea afectiunilor stomatologice. Nu vorbim doar de carii, ci si de gingivita/ parodontoza, herpes, lichen, chiar si cancere.

Multe boli din sfera orala se pot asocia si cu afectiuni generale sau pot fi depistate în urma unui control stomatologic.

De multe ori, medicul stomatolog trimite pacientul la investigatii suplimentare care pot detecta afectiuni generale.

In urma unui curs la care am participat acum o saptamana, am descoperit ca exista pacienti care sufera de ani de zile de dureri cronice de cap, coloana vertebrala, iar cauza poate fi una dentara si anume, modul in care dinti se intalnesc (numit ocluzie). Daca exista o trauma la nivelul dintilor, sansele ca pacientul sa dezvolte o astfel de patologie este una foarte mare. Tratamentul este tot unul de ordin stomatologic, un tratament functional, care ajuta dintii sa isi “gaseasca” pozitiile corecte si astfel aceste dureri de cele mai multe ori dispar.

O alta problema orala care poate avea implicatii generale este parodontita, adica parodontoza in termeni populari. Bacteriile care se inmultesc necontrolat, migreaza si pot determina o agravare a bolilor neurologice, pulmonare sau cardiace. Inaintea unor interventii pe cord deschis, pacientul trebuie sa isi trateze toate afectiunile dentare, pentru a preintampina o evenutala suprainfectare bacteriana.

Studiile realizate ca urmare a pandemiei covid 19 au aratat ca majoritatea pacientilor care au necesitat intubare sau chiar au si murit, aveau probleme gingivale.

De aceea, da putem zice in gura mare si foarte siguri pe noi, ca da Dentistii sunt MEDICI! Pentru ca nu tratam doar dinti, ci se trateaza tot organismul! Binele pe care il facem atunci cand tratam afectiunile dentare se manifesta in restul organismului!

Dr.Madalina Dobre pics website 1